کمبود خواب و تاثیر آن بر رژیم لاغری

کمبود خواب و تاثیر آن بر رژیم لاغری

همیشه این سوال به ذهنمان می آید آیا کم خوابی و اضافه وزن با هم ارتباط مستقیم دارند ؟ آیا کم خوابی رژیم لاغری موثر مان را نابود می کند؟ و هزاران سوال دیگر که برای ما پیش می آید .باما همراه باشید تا عوامل ایجاد کمبود خواب و تاثیر موثر آن بر کاهش وزن را در ادامه مقاله معرفی کنیم

آیا کم خوابی در ایجاد اضافه وزن موثر است؟

در ماه گذشته مرکز دیابت ،مشکلات گوارشی و کبدی آمریکا ( NIDDK ) گزارشی  ارائه داد که در آن از هر سه نفر در آمریکا دارای اضافه وزن هستند .این گزارش حاکی از آن بود که از هر سه نفر چاق یک نفر دارای چاقی مفرط است که این افراد در انتها با مشکلات قلبی و عروقی روبه رو خواهند شد.

کمبود خواب و تاثیر آن بر رژیم لاغری

همه ما می دانیم بدن ما به ۷ ساعت خواب در شب نیاز دارد تا بتواند بصورت نرمال وعادی به فعالییت روزانه خود بپردازد اما بیشتر ما کمتر از این میران معین می خوابیم و اکثر اوقات در صبح احساس خستگی می کنیم .

پژوهش های جدید در آمریکا نشان داده است که ۳۶ درصد مردم آمریکا صبح ها بعد از خواب احساس خستگی مفرط می کنند و دوست دارند بخوابند که دلیل عمده آن کمبود خواب است.

بیشتر ما که از خواب بلند می شویم دوست داریم دوباره بخوایم ولی با وجود وسایل دیجتال همچون موبایل و جستجو در شبکه ای اجتماعی همچون اینستاگرام و تلگرام اجازه خواب بیشتر از خودمان می گیریم.

کمبود خواب برروی روابط اجتماعی مان ، بروی حافظه و عملکرد بدنمان تاثیر منفی می گذارد .

بد نیست بدانید در یک پژوهش دیگر که در ژورنال معروف ( the International Journal of Obesity  ) آمریکا چاپ شده بود؛ پژوهشگران میان دو گروه چاق که رژیم غذایی داشتند آزمایش تاثیر خواب انجام گرفت. در این آزمایش افراد گروه یک که رژیم داشته و خواب کافی نداشتند کمتر از افراد گروه دوم  که خواب مناسب داشتند وزن کم کرده بودند.

افزایش چاقی مفرط در دهه های اخیر رابطه مستقیمی با بد خوابی دارد.” این جمله را پژوهشگر اصلی این ازمایش پرفسور سالواده اذعان در گفتگویی اذعان کرده بود.

پژوهشگران به بررسی رابطه رژیم غذایی مدیترانه ای و خواب را حضور ۱۹۸۶  زنان چاق به مدت یک سال انجام دادند . افراد حاضر در این پژوهش از چاقی مفرط رنج می برند . آنها از سندروم متابولیک ( metabolic syndrome  ) ،از قند خون بالا رنج می بردند ( دیابت نوع 2) و از کلسترول شان نیز بالا بود.

در این 12 ماه از آنها خواسته شده بود که تغییراتی در برنامه روزانه شان ایجاد کنند. علاوه بر رژیم ، دورههای رفتار درمانی پژوهشگران به نتایج جالبی دست یافتند. بعد از کذشت 12 ماه افرادی که مدت خوابشان بین 6 تا 7 ساعت نبوده کمتر از افرادی که خواب مناسب داشتند، کم کرده بودند

این پژوهش اثرات مستقیم کمبود خواب را بر روی بدن و در رژیم غذایی موثرمان نشان می دهد . اما یادتان نرود کاهش وزن و داشتن رژیم لاغری موثر نیازمند یک برنامه ریزی دقیق است و از همه مهمتر صبوری شخص را برای موفق شدن در این راه می طلبد.

About محمدحمید علوی راد

سلام دوست من:

این دو تا من هستم. ۹ سال پیش من ۱۷۰ کیلو بودم. چاق بودم ولی چاق مهربون بودم😅. تو تابستان مجبور بودم کت بپوشم تا چاقیم بیش از حد معلوم نباشه😔. تصمیم گرفتم لاغر بشم . این کار ۲ سال طول کشید. اما تازه مشکلات شروع شده بود. چطوری وزن خودم را ثابت نگه دارم. بالاخره راهش را بلد شدم. حالا میخوام به تو یاد بدم.ما اسمش گذاشتیم
لاغری بدون دردسر!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *