ده افسانه بزرگ در مورد کاهش وزن

ده افسانه بزرگ در مورد کاهش وزن

کاهش وزن در بهترین شرایط نیز کار سختی است اما زمانی که توصیه‌های مختلفی از منابع مختلف دریافت می‌کنید این امر می‌تواند همراه با خطا باشد. اگر از طریق اینترنت یا صحبت با دوستان اطلاعاتی را در مورد رژیم‌های لاغری موثر و فنون کاهش وزن و تناسب اندام کسب کرده‌اید، در هر صورت تفکیک افسانه از واقعیت، کار دشواری است زیرا کاهش وزن به طور خاص بستگی به نیاز و اهداف هر فرد دارد.

      برای اینکه بتوانید مسیر آسان تری را در پیش بگیرید، با گروهی از متخصصان در مورد ترس از افزایش چربی و اینکه خوردن یا نخوردن صبحانه چقدر اهمیت دارد، گفتگو شده است. در این مقاله از قوانین نادرست در مورد کاهش وزن، که باید آن ها را کنار بگذارید، صحبت می‌شود.

افسانه اول: مصرف چربی شما را چاق می کند

چربی‌ها کالری بیشتری نسبت به کربوهیدرات و پروتئین‌ها دارند و به همین دلیل گفته می‌شود که باعث چاقی می‌شوند. این موضوعی است که خانم جسیکا کوردینگ در کتاب خود به نام «کتاب کوچکی از تغییردهنده‌های بازی» از آن صحبت می کند. او هم چنین بیان می‌کند که چربی باعث افزایش قوای بدنی می‌شود.

وقتی شما متناسب با نیاز بدن خود به کالری، غذایی مانند نوعی اسنک را که چربی زیادی در ترکیبات خود ندارد مصرف می‌کنید، به کاهش وزن در کنار حفظ وزن متعادل کمک می‌کنید. چربی‌های سالم اشباع نشده که می‌توان در زمان کاهش وزن مصرف کرد، شامل روغن زیتون، خشکبار و آووکادو و امثال آن‌ها می‌شود. آنچه باعث افزایش وزن می‌شود، مصرف میزان زیادی از چربی خارج از نیاز بدن است. نکته مهم این است که چربی، بخش مهم و جدایی ناپذیر یک رژیم لاغری است و مصرف متعادل آن به شناخت سلول‌ها و ایجاد گرما و انرژی بدن کمک می‌کند.

افسانه دوم: تمام کالری ها برابرند

آگاهی از نوع و میزان کالری مصرفی می‌تواند به تناسب اندام کمک کند. پروتئین، چربی و کربوهیدرات، هر کدام عملکرد مختلفی در بدن دارند. کوردینگ معتقد است که بدن برای عملکرد بهینه خود به هر سه نیاز دارد. اگر در پی کاهش وزن هستید باید بدانید که 100 کالری ناشی از مصرف یک نان سفید با 200 کالری ناشی از نان تست گندم همراه با کره بسیار متفاوت است.

افسانه سوم: مصرف کربوهیدرات مانع کاهش وزن است

درست مانند چربی‌ها، کربوهیدرات نیز عنصر ضروری برای کاهش وزن است. دکتر نیوبری-متخصص گوارش در نیویورک-معتقد است در یک رژیم متعادل، کربوهیدرات برای کسب انرژی و تنظیم دستگاه گوارش لازم است. قابل ذکر است که انواع مختلفی از کربوهیدرات‌ها وجود دارد که شامل ساده و پیچیده می باشد. کربوهیدرات های ساده شامل غذاهای فرآوری شده می‌باشد که قند خون را افزایش داده و مصرف بیش از حد آن ها باعث افزایش وزن می‌شود

. از طرف دیگر، کربوهیدرات‌های پیچیده شامل غذاهای مغذی مثل برخی از انواع نان ها، لوبیا، حبوبات، جو دوسر و انواع سبزیجات می باشد که می توانند سطح قند خون را کنترل کنند. بنابراین تمام کربوهیدرات‌ها ناسالم نیستند و آنچه اهمیت دارد آگاهی در مورد نوع و میزان کربوهیدراتی است که لازم است در ساختار رژیم لاغری قرار گیرد.

افسانه چهارم: خوردن غذا در شب باعث افزایش وزن می‌شود

تعداد زیادی از مردم تا چند ساعت قبل از خواب، از خوردن خودداری می‌کنند و با این شیوه احساس راحتی می‌کنند، اما تعدادی دیگر از نظر ذهنی و روانی نمی‌توانند با این روش کنار بیایند. بعضی ممکن است برای مبارزه با گرسنگی، غذای ساده ای میل کنند و به دلیل عدم دریافت مواد مغذی لازم، در اواخر شب احساس گرسنگی کنند. در صورتی که اواخر شب دچار گرسنگی می شوید و در عین حال یک رژیم لاغری برای کاهش وزن را دنبال می کنید، بهتر است عصرانه‌ای با میزان متعادلی از چربی، پروتئین و کربوهیدرات مصرف کنید.

افسانه پنجم: تغذیه نامناسب با ورزش سخت جبران می شود

ورزش بخش مهم برنامه تناسب اندام است اما به راحتی می توان ارزش ورزش را با مصرف موادغذایی پرکالری و مضر مثل اسنک‌های فرآوری شده، غذاهای سرخ شده و نوشیدنی‌های پر از قند، از بین برد. جبران یک رژیم غذایی نامناسب با ورزش، بسیار سخت است. علاوه بر این مصرف، غذاهای پرچرب و پرکالری، انرژی مورد نیازی که با غذاهای مغذی به دست می‌آید را فراهم نمی‌کند و فرایند ورزش را دشوار می‌سازد.

افسانه ششم: مکمل ها باعث کاهش وزن می شوند

دکتر نیوبری باور دارد که علی رغم ادعاهایی که در مورد تاثیر مصرف مکمل‌ها بر کاهش وزن وجود دارد، هنوز داده‌های معتبری که نشان دهد این ادعا کاملا درست است، به دست نیامده است. علاوه بر این، بسیاری از این مکمل ها به تایید سازمان FDA نرسیده اند و نمی‌توان در مورد آنچه روی بسته‌بندی آن‌ها نوشته شده است، اطمینان داشت. نکته قابل توجه این است که مکمل ‌های کاهش وزن با داروهایی که پزشک برای بیماران جهت کاهش وزن و تغییر سبک زندگی تجویز می‌کند، متفاوت است.

افسانه هفتم: خوردن صبحانه برای کاهش وزن ضروری است

خوردن صبحانه به صورت خود به خود باعث کاهش وزن نمی‌شود؛ بلکه می‌تواند اشتها را محدود کند و مانع از خرده‌خواری در طول روز شود. با این حال همین فرایند بستگی به میزان و نوع کالری مصرف شده نسبت به نیاز بدن در طول روز دارد.

افسانه هشتم: عدم مصرف گلوتن باعث کاهش وزن می شود

گلوتن نوعی پروتئین است که در برخی دانه‌ها و حبوبات مثل گندم و نان چاودار یافت می‌شود. غیر از تعدادی از مردم که مبتلا به بیماری سلیاک هستند، گلوتن به خودی خود مضر نیست و در ترکیب بسیاری از غذاهای سالم که سرشار از فیبر، ویتامین و موادمعدنی هستند، یافت می‌شود. حتی احتمال اینکه هنگام رعایت یک رژیم لاغری فاقد گلوتن دچار افزایش وزن شوید، وجود دارد، چون سایر مواد غذایی مصرف شده اهمیت دارد.بسیاری از غذاهای فرآوری شده فاقد گلوتن، شامل میزان بیشتری از چربی و قند نسبت به معادلِ همراه با گلوتن آن‌هاست.

افسانه نهم: انجام تمرینات هوازی زیاد تنها راه سوزاندن چربی‌هاست

صرف زمان زیاد جهت دویدن و دوچرخه‌سواری می‌تواند به سوزاندن چربی کمک کند اما نمی‌تواند تنها راه باشد؛ به ویژه زمانی که علاقه به انجام چنین تمارینی نباشید. تحقیقی در ژورنال چاقی به چاپ رسید و در آن 249 نفر از افراد چاق و مبتلا به اضافه وزن مورد مطالعه قرار گرفتند که کالری مصرفی خود را کاهش داده و 18 ماه پیوسته ورزش کرده بودند. میزان از دست دادن ماهیچه‌ها در آن ها کم و میزان از دست دادن چربی بالا بود.

بنابراین چنین تمریناتی توانست باعث افزایش قوام ماهیچه‌ها در کنار افزایش سوخت و ساز میزان زیادی از چربی‌ها شود. علاوه بر این، فوائد انجام تمرینات قدرتی تنها به کاهش وزن محدود نمی‌شود و می‌تواند باعث حفاظت از استخوان ها، بهبود حالت بدن و تناسب اندام و کاهش درد کمر شود.

افسانه دهم: خوردن غذاهای خوش طعم توصیه نمی‌شود

غذاهای سالم می‌توانند خوشمزه باشند. برای مثال می‌توان به سبزیجاتی که طعم خالص خود را دارند یا میوه های شیرین اشاره کرد. لبنیات کم‌چرب و پروتئین های موجود در لوبیا، کره بادام زمینی و غذاهای دریایی نیز طعم بسیار خوبی دارند.

چند نمونه غذای لذیذ کم‌کالری مناسب کاهش وزن را به شما معرفی می‌کنیم:

1-بوقلمون برگر آویشن: گوشت بوقلمون کم‌چرب را تهیه کنید. دو قاشق چای‌خوری آویشن خرد شده را همراه با مقداری آب یا عصاره لیموترش به آن اضافه کنید. گوشت را می توانید به شکل تکه های کوچک با نان و سبزیجات مصرف کنید.

2-بوریتو: سفیده‌ها را از سه عدد تخم مرغ جدا کرده و با مقداری گوشت کم‌چرب یا مرغ مخلوط کنید. به جای گوشت می‌توانید از لوبیا، پنیر کم‌چرب یا سبزی به همراه سس سالسا استفاده کنید. در صورت استفاده از نان بهتر است نان گندم کم‌کالری باشد.

3-آش جو دوسر با میوه: آغاز کردن روز با مصرف جو دوسر بسیار مفید است زیرا سرشار از فیبر، مواد معدنی و پروتئین است. می‌توانید شیر و مقداری از تکه‌های میوه را به همراه جو مصرف کنید تا آن را طعم‌دار کنید. گلابی، سیب یا موز می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *