رژیم لاغری سریع و موثر در کوتاه مدت

با چند راه زیر میتوانید رژیم لاغری سریع را تجربه کنید

  • سبزیجات استفاده کن
  • سعی کنید غلات را جایگزین کربن هیدرکربنهای سفید کنید
  • ازپله استفاده کنید
  • خواب مناسب

رژیم های لاغری  بسیاری هست که برای بعضی از ما موثر و برای بعضی دیگر نامناسب است و هیچ اثری از وزن کم کردن در خود نخواهند دید.

وزن کم کردن برای بعضی از ما مانند جنگیدن در میدان نبرد است تا اینکه یک روندی باشد که آن را به توان به آسانی طی کرد.

راههای علمی ،رژیم های( لاغری) سریع وموثر  زیادی وجود دارد که به شما کمک میکند تا گرم های زیادتر را در مدت زمان کمتر کم کنید اما با چند کار علمی و راحت میتوانید وزن زیادی کم بدون آنکه زندگی را برای خود جهنم کرده باشید.

قبل از آن مهم ترین چیزی که باید در نظر داشت این است رژیم(لاغری) غذایی برای ما میتواند مهم ترین به عنوان کاتالیزور یا اصلی ترین مانع برای رسیدن به وزن دلخواهمان باشد

این را به یاد داشته باشیم خوردن ۱۲۰۰ کالری در روز برای داشتن تناسب اندام مناسب بسیار راحت تر از ۲ ساعت دویدن در روز است

پس با کنترل مقدار در رژیم لاغری خود و مقداری ورزش در هفته میتوانید به تناسب اندام مناسب خود دست پیدا کنید

اگر 8 کار زیر را انجام دهید:

سبزیجات استفاده کن

سبزیجات به طور طبیعی کم کالری ودارای فیبر زیاد هستند خوردن آن به عنوان بهترین غذا برای کاهش وزن محسوب میشود .سبزیجات دارای آنتی اکسیدان، ویتامین Bو مواد معدنی مغذی است که به عملیات هضم غذای بدن تسریع میبخشد و التهابی هم اگر در بدن وجو داشته باشد از بین خواهد برد.

سعی کنید هرواحد از سبزیجات را در دو وعده غذایی در روز استفاده کنید. اگر از آنهایی هستید که دائما احساس گرسنگی میکنید سعی کنید نصف ظرفتان را از سبزیجات همیشه پر کنید

سعی کنید غلات را جایگزین کربن هیدرکربنهای سفید کنید

تنها دلیلی که ما را به استفاده از پاستا ،برنج سفید،ونان سوق میدهد خوشمزه بودن انهاست. اما سعی کنید از غلات چهار دانه که حاوی ویتامین Bوفیبر وپروتوئین هستند،در وعده غذایی خود استفاده کنید

تا احساس سیری زودتر و همچنین بدنتان را از مواد مغذی کربوهیدرات بهره مند سازید.

بد نیست بدانید غذاهایی که حاوی پروتئن هستند هضم غذا را آهسته تر میکند تا ناگهان احساس گرسنگی شدی نکنید و رژیم با خوردنهای عصبی رژیم غذایی تان را خراب نکنید

ازپله استفاده کنید

بیشتر ما از انجام دادن ورزش بیزاریم ، ایا راهی وجود دارد که بتوان بدون ورزش یا بدون باشگاه رفتن کالری را مدنظرمان بسوزانیم وتناسب اندام خود را حفظ پایبند و رژیم لاغری مان باشیم

جالب است بدانید که در دنیای پزشکی و تغذیه واژه ای به نامNEAT به معنای  فعالییتهای غیر ورزشی که منجر به کالری سوزی در بدن میشود عبارت است از پله بالا وپایین رفتن، باغبانی،راه رفتن با سگ

است. در واقع،  هر فعالیعتی به جز خوردن وخوابیدن در زمره این گروه قرار میگیرد.

اولوییت و انتخاب صحیح دراین فعالییتها میتواند حداکثر۲۰۰ کالری بدون اینکه به باشگاه رفته ، سوزانده باشید.

خواب مناسب

خواب و وزن کم کردن و یا اضافه کردن همیشه رابطه معکوس داشته اند، به این معناست اگرخواب شما مناسب وبرای مدت زمان مشخص نباشد شما را به استفاده از مواد قندی مانند شیرینی شکر وقند سوق میدهد ونتیجه افزایش بیرویه وزن خواهد بود.

خواب مناسب  عامل تنظیم گلوکز در بدن که در کاهش وزن و پایبند بودن به رژیم لاغریتان خواهید بود.

مراقب غذاهای پر کالری باشید

غذاهایی مانند اواکادو، گرانولا ،شکلات تلخ همواره در زمره غذاهای سالم محسوب میشود.

اما اگر در خوردن آنها در رژیم لاغریمان زیاده روی کنیم اضافه وزن به دنبال خواهیدداشت.یادتان باشد یک سوم آواکادوو معادل یک میوه است و 30 گرم  شکلات معادل یک میوه هست که اگر در خوردن آنها زیاده روی کنیم اضافه وزن در پی خواهید داشت

بیشتر در خانه غذا بخورید تا بیرون

غذاهایی که در رستوران سرو میشو دبیشتر از غذاهای داخل خانه سرو میشود کالری دارد و نمک وچربی بیشتر از غذاهی منزل است که برای بدن مضر خواهد بود.

یک راه حل ساده وعالی برای کاهش وزن بدون رژیم غذایی لاغری خاص  درست کردن غذا داخل خانه است علاوه برآن میتوانید میزان چربی یا سدیم که در غذا استفاده میکنید را کنترل کنید

مدیتیشن

پژوهش های جدید این واقعییت را اذعان میکند که مدیتیشن ویوگا عوامل موثردر ایجاد آرامش در بدن که منجر به کاهش وزن دربدن خواهد شد. درست است که رژیم لاغری یک پروسه و زمان بر است و بر پایه دریافت کالری و ورزش است اما با این نوع ورزشها یا حرکات آرامشی دربدن به وجود می اوریم تا به طبع آن کاهش وزن و تناسب اندام را در انتهای تجربه کنیم.

باورهای دروغین در مورد میوه را فراموش کن

میوه همیشه یک شکلات طبیعی برای بعضی از ما محسوب میشود. همین طرز فکر باعث شده بعضی از موادی که طبیعی نیستند و بعد از گذراندن پروسه خاصی تبدیل به خوارکی شده اند را جای گزین میوه بکنیم.همانطور که میدانید میوه علاوه بر قند طبیعی، حاوی فیبر،مواد مغذی معدنی، آنتی اکسیدان نیز هست که بدن از طریق خوردن میوه آنها را دریافت خواهد کرد.

به عنوان مثال یک بیسکویت حاوی 100 کالری باشد با یک میوه مانند سیب که ان هم به اندازه بیسکویت 100 کالری دارا هست را با هم مقایسه میکنیم. میزان چربی و سدیم موجود در بیسکویت به مراتب بیشتر از سیب اما در مقابل ویتامین  B  ، C  آن به مراتب کمتر است. پس این حرف ها را در مورد میوه و جایگزین کردن آن با مواد صنعتی خوداری کنید.

ساعت غذایی :عامل لاغری بدون رژیم

ما همیشه با چند تغییرات کوچک در برنامه هفتگی مان میتوانیم سلامت بدنمان را بهبود بخشیم.

در این مقاله سعی کرده ایم با استفاده از پژوهش جدیدی که منجر به گرفتن جایزه نوبل پزشکی در سال ۲۰۱۷شده است. راه حلی ساده برای لاغر شدن بدون دردسر به شما ارائه بدهیم.

این را همه تجربه کر ه ایم ،شبها در تاریکی کنار یخچال در حال خوردن شیرین ترین چیز ممکن مانند شیرینی هستیم ،اسنکهایی که معادل یک ناهار کامل هستند ،مهمانی هایی که جوگیر میشویم و زیاد از حد میخوریم،موقعی که اعصاب نداریم میخوریم، انگار اینطوری همه وقت ، دائم در طول روز داریم میخوریم

جالب است که بدانید در یک پژوهش از شرکت کنندگان خواستند با استفاده از یک اپلیکیشن هرچه را که میخورنندثبت کنند.  نتیجه پژوهش ، پزوهشگران حیرت زده کرد. نصف بیشتر افراد بیش از ۱۵ ساعت در حال خوردن بودند .

آیا خوردن در طول روز مشکل سازاست؟ اگر ازآن آدمهایی هستید که فقط غذای سالم میل می کنید وکالری خود را دائم کنترل میکنید مهم است که کالری خود را در ساعت ۳ بعد ازظهر دریافت کنید یا ۷ شب؟

یک جمله از گذشته به یادگاری برایمان قدیمی ها گذاشتند که آن چیزی را برای خوردن انتخاب کن که برایت مفید باشد .

دانشمندان تازه به این حرف افراد پی برده اند و نام آن را “ساعت بدن ” گذاشتند.

ساعت بدن:

این پدیده که معروف به ریتم شبانه است براساس چرخش زمین در بدن فعالییت می کند.

این بدان معنی است بدن ما که یک موجود جهش یافته است که خود را با شب وروز عادت می دهد و سوخت وسازش را مطابق با شب و روز تنظیم میکند و به راحتی بر مکانیزم های بدن نظارات میکند . نمونه ای از این مکانیزم ها به خواب و متابولیسم میتوان اشاره کرد.

در سال ۲۰۱۷سه دانشمند آمریکایی که برنده جایزه نوبل در بخش پزشکی شده بودند با ارائه مقاله ای در مورد ارگانیسم چند سلولی بدن به نکته عجیبی پی بردند که بدن با استفاده از شب وروز الگویی برای خواب وبیداری تنظیم می کند و آن را ژن های ساعت نامیدند .

درخلال تحقیقاتشان بعضی از ژنها را در محیط تاریک نگه داری و مشاهده کردند که ژن ها به راحتی خود را با تاریکی وفق داده و عملکرد خود را با آن تنظیم کرده بودند.

یعنی هر چی شما میل میکنید چه مقدار باید صرف انرژی برای بدن شود و چه مقدار چربی را این ژنها با استفاده از شب و روز تنظیم میکنند.

پژوهش دیگری در این رابطه اذعان کرد.” در بدن ما غذاخوردن دارای الگویی است که نرم افزار غذایی نام دارد و از آن الگو پیروی میکند . به عنوان مثال در زمان انسان غارنشین هر زمان آنها گرسنه می شدند به شکار میرفتند وغذا برای خود تامین می کردند .اما شرایط با هزار سال پیش فرق کرده است والان همه ما یخچال داریم و راحت میتوانیم مواد غذایی  را در آن بگذاریم و تازه نگه شان داریم.

ساعت غذایی :عامل لاغری بدون رژیم

برای همین هرزمان هرچه بخواهیم میخوریم ولی گذشتگان برای خوردن در ساعت معین مشخص میکردند که چه باید بخورند .

شب بلند میشوید به راحتی یک اسلایس کیک میخورید و به راحتی ۵۰0 کالری را وارد بدنتان  کرده اید که بیشتر آن به صورت چربی ذخیره خواهد شد‌

دراین پژوهش مشخص شد که کربو هیدرات اصلی، مواد مغذی ،روغن ها وپروتیین ها را باید در زمان مشخص مصرف کنیم.

پژوهشگری به نام Peekپیشنهاد کردکه تا قبل از ۳ بعد از ظهر بیشتر کربو هیدرات خود که شامل (غلات ،نان،برنج ونشاسه) را دریافت کنید چون تا آن زمان بدن ترشح انسولین متفاوتی خواهد داشت ودر قبال آن سوخت مناسب را برای بدن تولید میکند. بعد از ساعت 3 بازدهی بدن رفته رفته کم می شود تبدیل این غذا به سوخت کمتر میشود و بیشتر به صورت چربی انباشه میشود. درشام باید وعده افراد بیشتر شامل پروتیین وکربو هیدرات هایی که متشکل از سبزیجات باشد را باید مصرف کنند.

بدن به طور طبیعی نیاز به بازسازی مجدد دارد که به زمان ۶ تا ۸ ساعت برای این کار نیاز دارد. دراین زمان از حالت سوزاندن قندو گلوکز  به سمت سوزاندن چربی روی می آورد . درکنار ان “کتون” تولید میکند که بسیار موثر برای عملکرد مغز است .همچنین سم زدایی در بدن  همزمان انجام می گیرد.

در این زمان در بدن عملیاتی صورت می گیرد که بدن به دنبال بازیافت سلول های بدن هست. اما اگر قابل بازیافت نباشد آن را از بدن خارج خواهد کرد.

در قسمت روده ی شما پرزهایی وجود دارد که نیاز دارند برای مدتی هضم کردن مواد غذایی انجام نداده  وخود  را در این زمان بازسازی کنند .هر ۱۰ تا ۱۵ روز بدن این پرزها را دوباره تولید می کند و هر شب ۷ تا ۱۰ درصد سلولهای مرده ای پرزها را از بدن خارج و سلولهای جدید جایگزین می کند.

به همین دلیل بدن به ۸ تا ۱۰ ساعت نیاز به استراحت دارد.بهترین مثال آن میتوان به تعمیر یک خیابان اشاره کرد. برای تعمیر یک خیابان که آسفالت آن خراب است باید خیابان خالی باشد وگرنه با ترافیک قابل بازسازی نیست.

چه قدر باید فاصله بین شب تا صبح داشته باشیم که بدنمان بتواند این عملکرد رابه خوبی اجرا کند. جالب است بدانید در پژوهش انجام شده کسانی که بیش از ۱۴  ساعت در حال غذا خوردن بودند خواسته شده که خورد ن خود را کم تر از ۱۰ تا ۱۲ ساعت بکنند و همچنین  به انها اجازه داده شد هر چه دلشان میخواهد دراین ۱۲ ساعت بخورند و  کالری دریافتی راهم تغییر ندهند.

اما نتیجه به دست آمد همگان را حیرت زده کرد. بدن در این حالت بهتر استراحت کرده ،خواب عمیق تر داشته و هورمون رشد در کنار آن  انجام گرفته است و بعد از ۱۶ هفته افراد 4 کیلو وزن کم کرده بودندبدون آنکه رژیم خاصی داشته باشند.

بعضی از افراد این سوال را مطرح میکنند خب ما کالریمان را خوب رعایت میکنیم و بیش از۱۲ ساعت میخوریم اما جالب است بدانید وزن انها نسبت یه کسانی که کمتر از ۱۲ ساعت در حال خوردن بودند وزن کم تری را کم کرده بودند.

دلیل اصلی ان چیست؟ ساعت غذای که در بالا اشاره شد هدف اصلی وزن کم کردن است که نباید از ان غافل شد.

چه طوری آن را تنظیم کنیم؟

کار ساده ای است:

 از اولین چیزی که میخوریم تا اخرین چیزی که میل میکنید ۱۲ساعت بیشتر فاصله نداشته باشد .

اگر دیر غذا میخورید صبحانه رایه مقدار دیر بخورید تا بدن خودش را با ان عادت دهد .

کربو هیدرات را تا ساعت ۳ دریافت کنید واز ان به بعد تا قبل از خواب به خوردن پروتئین وسبزیجات روی آورید.